Leerplan voor leerjaar 1

Jouw leerdoelen voor dit jaar:

  • Een vraag of een probleem kunnen analyseren
  • Ideeën bedenken en kunnen innoveren
  • Een proces kunnen automatiseren
  • Een digitaal ontwerp kunnen maken en fabriceren
  • Een ontwerp kunnen prototypen

Waarom moet ik dit leren?

Jij groeit op in de Smart World waarin alles en jijzelf digitaal connected zijn. Denk maar eens aan je smartphone en hoe je hiermee kunt betalen bij de zelfscankassa’s in de supermarkt. In de banen van nu en de toekomst heb je de vaardigheden nodig die je in dit leerjaar gaat leren. Dit geeft jouw toekomstperspectief en het vermogen om later een baan te vinden die jij leuk vindt.

Hoe ga je de leerdoelen bereiken:

  • Volg de module Ontwerpen en Onderzoeken en maak de opdrachten
  • Volg de module Programmeren en maak de opdrachten
  • Volg de module Robotica en maak de opdrachten
  • Volg de module 2D ontwerpen en lasersnijden
  • Volg de module 3D ontwerpen en 3D printen

Wat heb je nodig:

  • Een laptop met een goede internetverbinding
  • Een koptelefoon
  • Een werkplek
  • Energie en focus om te kunnen leren

Hoeveel tijd heb je voor alles:

Je hebt een heel leerjaar om jouw leerdoelen te bereiken

Wie helpt je als je er niet uitkomt:

Jouw docent coacht jou in je eigen leerproces. Dit betekent dat je zelf verantwoordelijk bent voor het volgen van de modules en het maken van de opdrachten. Wanneer je er niet uitkomt ga je met een gerichte vraag naar jouw docent waarin je aangeeft wat je zelf al geprobeerd hebt en waar je vastloopt.

Waar begin ik?

Je volgt 2 modules naast elkaar. Start met de module Ontwerpen en Onderzoeken en volg deze voor de helft van de tijd die je hebt gedurende de week voor dit vak. Daarnaast start je met een technologie module naar keuze voor de andere helft van de tijd.

 

Ontwerpen en onderzoeken

In deze module maak je kennis met twee stappenplannen die je helpen om ontwerp- en onderzoeksopdrachten tot een goed eindresultaat te brengen.

  • Hoofdstukken: 7
  • Tijdsinvestering: 16 uur

Module Programmeren

In deze module ga je leren hoe de algemene werking van een computer in elkaar zit en hoe je dit kunt programmeren met de universele visuele programmeertaal Scratch.

  • Hoofdstukken: 8
  • Tijdsinvestering: 8 uur 

Module 2D ontwerpen en Lasersnijden

In deze module ga je leren wat een 2D ontwerp is en hoe jij deze kunt maken om deze vervolgens de snijden met een lasersnijder

  • Hoofdstukken: 4
  • Tijdsinvestering: 8 uur

Module automatiseren met robotica

In deze module ga je leren wat robotica is en hoe je hiermee een taak of een proces kunt automatiseren.

  • Hoofdstukken: 9
  • Tijdsinvestering: 15 uur

Module 3D ontwerpen en printen

In deze module ga je ontdekken wat een 3D tekenprogramma en 3D printer is en ga je leren hoe je dit kunt toepassen.

  • Hoofdstukken: 8
  • Tijdsinvestering: 12 uur