Leerplan voor Internet of things

Jouw leerdoelen voor IoT

  • Een vraag of een probleem kunnen analyseren
  • Ideeën bedenken en kunnen innoveren
  • Een proces kunnen automatiseren
  • Sensor data over een IoT netwerk versturen, loggen en visualiseren
  • Een digitaal ontwerp kunnen maken en fabriceren
  • Een ontwerp kunnen prototypen

Waarom moet ik dit leren?

Jij groeit op in de Smart World waarin alles en jijzelf digitaal connected zijn. Denk maar eens aan je smartphone en hoe je hiermee kunt betalen bij de zelfscankassa’s in de supermarkt. In de banen van nu en de toekomst heb je de vaardigheden nodig die je gaat leren met deze module internet off things. Dit geeft jouw toekomstperspectief en het vermogen om later een baan te vinden die jij leuk vindt.

Hoe ga je de leerdoelen bereiken:

  • Volg de module Robotica en maak de opdrachten
  • Volg de module Slimme technologie en maak de opdrachten
  • Volg de module 2D ontwerpen en lasersnijden
  • Volg de module 3D ontwerpen en 3D printen
  • Na het volgen van de modules ga je jouw kennis en vaardigheden toepassen bij het oplossen van challenges uit de Smart world. Kies een Challenge naar keuze en maak de opdrachten.

Wat heb je nodig:

  • Een laptop met een goede internetverbinding
  • Een koptelefoon
  • Een werkplek
  • 3D printer
  • Lasersnijder
  • Robotica: hardware en software
  • Energie en focus om te kunnen leren

Hoeveel tijd heb je voor alles:

Je hebt een heel leerjaar om jouw leerdoelen te bereiken

Wie helpt je als je er niet uitkomt:

Jouw docent coacht jou in je eigen leerproces. Dit betekent dat je zelf verantwoordelijk bent voor het volgen van de modules en het maken van de opdrachten. Wanneer je er niet uitkomt ga je met een gerichte vraag naar jouw docent waarin je aangeeft wat je zelf al geprobeerd hebt en waar je vastloopt.

Waar begin ik?

Je begint met de module robotica gevolgd door, slimme technologie, 3D ontwerpen, 2D ontwerpen. Wanneer je deze af hebt ga je door naar challenges en maakt een keuze in welke je wil gaan oplossen. Volg de stappen in de challenge en maak de opdrachten.

 

Module Robotica

In deze module ga je leren wat robotica is en hoe je hiermee een taak of een proces kunt automatiseren.

  • Hoofdstukken: 9
  • Tijdsinvestering: 15 uur

Module Slimme Technologie

Wat is slimme technologie nu precies? Hoe werkt het? In verschillende lessen maken leerlingen op een laagdrempelige manier kennis met slimmme technologie.

Module 3D ontwerpen en printen

In deze module ga je ontdekken wat een 3D tekenprogramma en 3D printer is en ga je leren hoe je dit kunt toepassen.

  • Hoofdstukken: 8
  • Tijdsinvestering: 12 uur

Module 2D ontwerpen en lasersnijden

In deze module ga je leren wat een lasersnijder is en hoe je deze kunt toepassen om digitale ontwerpen heel precies uit te snijden uit verschillende materialen

  • Hoofdstukken: 4
  • Tijdsinvestering: 8 uur

Smart World Challenges

Nu is het tijd om jou ontwikkelde kennis en vaardigheden in praktijk te brengen. Kies een challenge uit de Smart world en daag jezelf uit om deze op te lossen met Internet of things