Tello programmeren met Droneblocks II

Bekijk de video en voer de opdracht onder de video uit

Je hebt nu een paar vaardigheden met programmeren van de Tello kunnen oefenen. Je kunt de drone een rondje en een vierkant laten vliegen door een code te maken in droneblocks. En misschien heb je de reuzenrad uitdaging wel gehaald of heb je je medeleerling een eigen bedachte uitdaging laten uitvoeren.

In dit hoofdstuk leer je een nieuwe functie in droneblocks, namelijk de Loops. Deze functie kun je gebruiken om een code korter en overzichtelijker te maken.

Leerdoelen:
– Kun je een uitgebreidere code maken en uitvoeren in Droneblocks
– Weet je in eigen woorden uit te leggen wat de functie loops doet.
– Kun je de functie loops toepassen in een code.


Opdracht:

Pak vier A4 vellen. Elk A4 vel wordt een eiland. Knip uit elke A4 een mooie vorm, geef het eiland ook een mooie naam of kleur.

Leg de vier eilanden neer in de vorm van een vierkant. Plak de eilanden wel even vast anders blaast de Tello ze weg.

Maak een code in Droneblocks zodat de Tello de volgende route vliegt:

De Tello start op eiland A, vervolgens vliegt hij naar eiland B. Voor de landing draait het toestel 90 graden, richting eiland C. Vlieg nu naar eiland C en herhaal de vorige stappen. Vlieg naar het laatste eiland en landt.

Maak een video waarin je laat zien dat je de leerdoelen hebt behaald. Voeg ook een screenshot toe van de code in droneblocks die je gemaakt hebt om de oefenmissie te halen.

Extra uitdaging: Double Trouble

Voer de vier eilanden hop uit, maar nu met 2 Tello’s tegelijk in de lucht. De eerste Tello start vanaf het eerste eiland. De tweede Tello start vanaf het laatste eiland in tegengestelde richting. Tussen punt B en C gaan ze elkaar tegenkomen. Onderweg mogen de beide drones niet tegen elkaar botsen.

Daag elkaar uit!

Bedenk per persoon/ 2-tal of groepje een uitdaging. Wissel de uitdagingen met elkaar uit. Maak de uidaging niet te moeilijk maar ook zeker niet te makkelijk!

Denk bij de uitvoering aan de basisregels voor vliegen in de klas en afspraken die er gemaakt zijn.


Tijd voor de opdracht:

  • 2 uur

Opdracht inleveren:

Overleg met je docent op welke manier je de video inlevert.


Verder naar het volgende hoofdstuk